12 oktober, 2009

Miljötipset för vecka 41

Hej, här kommer ett till försenat inlägg. Ni som tittar på denna blog kan väl skicka in lite förslag på vad jag ska skriva om? Jag har nämligen bara tre idéer kvar om vad jag ska skriva om, efter detta inlägget. Vad ska jag skriva om sen, när jag inte har något mer att skriva om? Nu hänger det på er.


Mitt tips denna veckan är att man inte ska slösa för mycket på el. Jag orkar tyvärr inte förklara varför man inte ska slösa på el, alltså hur det påverkar miljön. Men det vet nog de flesta.


När man t.ex. går in i ett rum, så brukar man ju tända lampan först. Det är ju inte helt nödvändigt, om man t.ex. bara ska hämta en sak. Då behöver man ju inte tända lampan. Jag säger inte att ni inte får tända lampan om ni går in i ett rum. Om ni är i rummet får man ju ha lampan tänd, så att man ser. Är det sommar och solen skiner mitt på dagen, behöver man kanske inte ha lampan tänd heller. Men gör som ni vill.


Det är ju inte bara lampor som går på el, utan också dator, TV, telefon, CD spelare, m.m. De kan man ju också tänka på att inte använda mer än "nödvändigt".


Nästa miljötips kommer v.43.

1 kommentar: